fredag den 2. februar 2018

Mig selv som skulptur



I min undervisning i billedkunst holder jeg af processen, når man arbejder rumligt og skulpturelt. Jeg er særlig optaget af processen, fordi der ofte sker det, at den fører en et andet sted hen, end man først havde tænkt.
Det kan være en klump ler, man former anderledes eller et stykke gips, der laver nogle nye folder. Der opstår "skævheder". "Skævheder" man kan betragte som fejl, der skal rettes, men i stedet, ser man nye muligheder og arbejder videre. Det er min oplevelse, at netop sådanne processer er med til at fremme elevernes tro på egne evner - en tillid til, at de kan, også når det "går galt". 

Denne gang er det således min optagethed af rumligt billedarbejde og processen, der er bringer mig frem til denne aktivitet, som jeg kalder: "Mig selv som skulptur".

Mål for aktiviteten
Målene for aktiviteten er, at eleverne:

  • kan eksperimentere med og udtrykke sig skulpturelt med vægt på tematisering, herunder et anderledes selvportræt.
  • finder ud af at hverdagsmaterialer kan genbruges i et billedudtryk.
Beskrivelse af den billedskabende proces
  • Jeg starter med at kigge på et foto af mig, da jeg var barn. Det er min inspiration til den skulpturen, jeg skal lave.

  • Herefter laver jeg en lille hurtig skitse, blot så jeg har en idé til det videre arbejde.
  • Så er det tid til at starte med opbygningen af min skulptur. Det indre skellet er en gammel plastflaske med sten i, så den holder balancen. Kroppens fylde er formet med sammenkrøllede aviser, der er fæstnet med malertape. Når kroppen har fået den ønskede fylde, lægger jeg to lag papmache over det hele, og til sidst limer jeg øjne på.


  • Når kroppen er tør, bruger jeg papirpulp til at forme munden, tænderne og øjnene. Bagefter er det igen tørretid.


  • Efter endnu en tørrestund grundmaler jeg kroppen med hvid Gesso, og bagefter ansigtet og skuldrene med hudfarve. Til sidst maler jeg kjolen på kroppen.






  • Så er det tid til at give min skulptur en frisure. Det gør jeg med garn, jeg limer på hovedet. Sløjferne til rottehalerne laver jeg af en rest tyl. Jeg laver også prikker på kjolen med akrylmaling, det foregår med enden af en blyant.




  • Til slut maler jeg pupillerne og skaber en tandbøjle, som jeg limer fast med limpistol. Pupillerne trykker jeg med et rundt svampestempel, og tandbøjlen former jeg af ståltråd. 
  • VUPTI en Tatjana skulptur blev født.


  • Og vupti, så fik Tatjana også en veninde.


Anvendte materialer:
  • Et foto af mig selv.
  • Gamle plastflasker (1/2 liter)
  • Gamle aviser.
  • Malertape.
  • Tapetklister eller vævsklæber, der er fortyndet med vand.
  • Styroporkugler.
  • Runde svampestempler.
  • Hvid Gesso.
  • Garnrester.
  • Stoftester.
  • Blyant.
  • Ståltråd.
  • Akrylmaling i forskellige farver.
  • Poscatuscher.
  • Limpistoler og lim.

4 kommentarer:

  1. Hej hvor er de skønne. Had syntes eleverne? kunne de godt tage det seriøst og stadig se sjove i det uperfekte / skæve udtryk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Tak skal du have. Børnene havde en fest med at skabe sig selv på "den skæve måde", og de muntrede sig med at tage foto af dem. Du kan se deres herlige figurer og fotos her:

      https://tatjanaknudsen.blogspot.com/2018/02/mig-selv-som-skulptur-lavet-af-5-argang.html

      Kreative hilsner fra Tatjana

      Slet
  2. Hej Igen.
    Hvordan har du sat arme og ben fast og hvornår i processen gøres det?
    vh Karina

    SvarSlet
  3. Hej Karina

    Tak for din besked. Armene og benene er monteret inden, skulpturen får papmache. Jeg laver et lille hul i kroppen og skubber ståltrådsarme og ben igennem, og fæstner dem lidt med malertape, inden jeg gider skulpturen papmache.

    God krea-lyst fra Tatjana

    SvarSlet